Słupsk,

sobota, 14 lutego 2015

Nowy słupski polityk - czy doprowadził do rozbiórki budynków portu lotniczego w Słupsku?

Dlaczego - akurat w tej chwili rozbierane są budynki dawnego międzynarodowego portu lotniczego Słupsk? Opisując likwidację portu lotn. w Słupsku w kontekście obietnic polityka który objął władzę, nadal czekamy na obiecaną odpowiedź. Port lotniczy został zlikwidowany, choć obsługiwał nie tylko loty krajowe (Warszawa, Wrocław, Katowice), ale także- te międzynarodowe, do Berlina. Miałem nadzieję że uda mi się skontaktować przez te 4 ostatnie miesiące z tym politykiem- ale- nie przyszła żadna oficjalna odpowiedź, ani na wiadomości w sieci społecznościowej wysyłane do niego, ani- na listy do jego biura i urzędu którym kieruje.

Rzecznik Prasowy (lub Zespół Prasowy) poinformował iż w programie wyborczym polityka nie zawarto żadnych informacji n/t portu lotniczego. Dowiedziałem się też, że port lotniczy jedynie graniczy z terytorium miasta Słupsk, i de facto leży poza miastem Słupsk, jedynie przylegając do granicy miasta. Ponad 3 miesiące czekam na odpowiedzi- o likwidacji lotniska już informowałem wielokrotnie listownie owego polityka, ale od czasu rozpoczęcia rozbiórki budynków portu lotniczego- żadna odp. nie przyszła. Budynki za to rozebrano. Nie udało się mi- mimo ponad 30- 40 prób komunikacji- zarówno drogą oficjalną jak i prywatną- otrzymać odpowiedzi od tej osoby- miejskiego polityka który przed wyborami mówił o potrzebie ożywienia portu lotniczego....

Port Lotniczy Słupsk-Redzikowo 
W swojej historii Lotnisko Słupsk pełniło przez pewien czas rolę Krajowego Portu Lotniczego. W 1975r. do listy krajowych portów lotniczych dołączył Słupsk, a dwa lata później Babimost. Jeśli chodzi o Słupsk, to liczono głównie na turystów udających się na wypoczynek nad Morze Bałtyckie. W tym czasie funkcjonowały już porty w Gdańsku, Koszalinie i Goleniowie. Loty pasażerskie z Lotnisk Słupsk rozpoczęto w marcu 1975r. Podstawowym połączeniem był przelot dwa razy dziennie ( rano i wieczorem ) Słupsk – Warszawa. Lądowały tu głównie samoloty PLL LOT, a podstawowym typem maszyny był An-24. Rzadko pojawiały się tu inne maszyny pasażerskie. Był także okres kiedy funkcjonowało połączenie Słupska z Wrocławiem i Katowicami. 

W dniu 26.03.1981r. doszło do jedynej w Słupsku pasażerskiej katastrofy samolotu PLL LOT An-24 W rejestracja SP-LTU. Samolot wykonywał regularny przelot na trasie Warszawa ( Okęcie ) – Słupsk. Wypadek wydarzył się wieczorem podczas podchodzenia do lądowania na lotnisku w Słupsku. Samolot rozbił się w odległości 2 000 m od progu DS. Na pokładzie maszyny znajdowało się 47 pasażerów i 4 osoby załogi. W katastrofie poniósł śmierć jeden pasażer pan Krzysztof Szerszenowicz zamieszkały w Słupsku. Boże przyjmij jego duszę. Akcja ratunkowa była przeprowadzona bardzo sprawnie. Dzięki temu liczba ofiar nie powiększyła się. 24 osoby wprost z miejsca katastrofy udały się bezpośrednio do domów. 26 osobom udzielono pomocy lekarskiej w pobliskich szpitalach. Na dłuższym leczeniu szpitalnym pozostało 11 osób w tym jeden członek załogi. Główną przyczyna wypadku był błąd ludzki. Katastrofa jest opisana w osobnym artykule.
Około 1990r. wstrzymano jedyne połączenie Słupska – Warszawa. Głównym powodem była nierentowność linii. Połączenie przyniosło straty, bo wykorzystanie miejsc w samolocie było poniżej 50%. 

Były też próby wznowienia ruchu w latach 90. W przedsięwzięcie to zaangażowały się m.in. państwowe przedsiębiorstwo PPL i Polski biznesmen, ale już po jednym kursie przekonano się o nierentowności połączenia i wycofano je.

Z początkiem XXI wieku do powrotu projektu Portu Lotniczego w Słupsku. Wysiłki w tym kierunku podjął Samorząd Miasta Słupsk. Co ciekawe wsparcie udzielał Port Lotniczy Gdańsk. Plan był bardzo ambitny. Obejmował aż cztery lotniska skupione w jednym zarządzie; Gdańsk, Babie Doły, Malbork i Słupsk. Ale już wówczas było to nierealne. Każde z czterech wymienionych lotnisk pełniło i pełni inną funkcję. Na dodatek MON na obecnym etapie nie wypuści z rąk Babich Dołów, Malborka i Słupska.
Pierwsze poważne rozmowy zainteresowanych stron przeprowadzono we wrześniu 2006r.. Jednomyślnie stwierdzono, że w obecnej sytuacji ekonomicznej możliwe jest przywrócenie pierwotnej funkcji lotniska cywilnego. Planowano zainteresować lotniskiem jedną z tanich linii lotniczych, które w tym czasie przeżywały rozkwit...

wg http://www.polot.net/?p=158


W 1920 uruchomiono port lotniczy, który przyjmował wiele samolotów prywatnych, a w 1927 port Słupsk-Zachód (Stolp-West) przyjmował międzylądowania na linii Berlin - Gdańsk.

W latach 30. port lotniczy był na powrót zajęty do celów militarnych. Wybudowano też nowe hangary. Z tego lotniska nastąpił atak lotniczy na Polskę we wrześniu 1939.

Po II wojnie światowej port lotniczy był w użytkowaniu cywilnym i wojskowym. W latach 80. wprowadzono kursujące dwa razy w tygodniu połączenie lotnicze z Warszawą i Koszalinem. 
Lotnisko i Słupsk z
                                              lotu ptaka. Lotnisko i Słupsk z lotu ptaka.

Utrzymały się one do początku lat 90. Były też próby wznowienia ruchu w latach 90. W przedsięwzięcie to zaangażowały się m.in. państwowe przedsiębiorstwo "Porty Lotnicze" (PPL) i polski biznesmen, ale już po jednym kursie przekonano się o nierentowności połączenia.

wg http://www.gp24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/99999999/TARCZA04/140478269






Port lotniczy Słupsk-Redzikowo obecnie nie przyjmuje lotów pasażerskich, lecz obsługiwał w swojej historii regularny ruch pasażerski. Ustały wysiłki samorządu miasta Słupska mające na celu wznowienie regularnego ruchu. Wznowić ruch w tym porcie chciała nawet spółka Port Lotniczy Gdańsk. We wrześniu 2006 prowadzono na ten temat rozmowy z samorządem Słupska.
W ówczesnej sytuacji ekonomicznej możliwe jest przywrócenie pierwotnej funkcji lotniska cywilnego. Planowano pozyskanie podróżnych działając w oparciu o tanie linie lotnicze. Proponowano zmianę toponimicznej nazwy obecnie wojskowego lotniska w Redzikowie na nową, obejmującą większe aglomeracje w jego pobliżu, np. Słupsk Pomorze Airport.

Historia portu

Lotnisko w Redzikowie powstało w początkach XX wieku jako lotnisko wojskowe. W 1916 niemieckie władze wojskowe rozpoczęły budowę lotniska pod nazwą Stolp-West. Do 1919 wybudowano hangary oraz budynki obsługi lotniska. W 1920 uruchomiono port lotniczy, który przyjmował wiele samolotów prywatnych, a w 1927 port Słupsk-Zachód (Stolp-West) przyjmował międzylądowania na linii Berlin – Gdańsk. W latach 30. port lotniczy był na powrót zajęty do celów militarnych, i wybudowano też nowe hangary. Z tego portu nastąpił atak lotniczy na Polskę we wrześniu 1939.

Po II wojnie światowej port lotniczy był w użytkowaniu cywilnym i wojskowym. W roku 1975 wprowadzono kursujące dwa razy dziennie połączenie lotnicze z Warszawą. Były okresy, kiedy można było polecieć również do Wrocławia i Katowic. Utrzymało się ono do początku lat 90. Były też próby wznowienia ruchu w latach 90. W przedsięwzięcie to zaangażowały się m.in. państwowe przedsiębiorstwo "Porty Lotnicze" (PPL) i polski biznesmen, ale już po jednym kursie przekonano się o nierentowności połączenia i wycofano je. W 1999 zlikwidowano stacjonującą w porcie lotniczym jednostkę wojskową – 28 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego, a w jego miejsce powstała baza zapasowa pułku lotniczego z Malborka.

Po lotnictwie została droga startowa, obsługująca jeszcze ok. 300 lądowań rocznie, jednostka sanitarna stacjonująca na lotnisku i osiedle wojskowe w Redzikowie.

Byłe połączenia

Przed drugą wojną światową: -Berlin -Szczecin -Gdańsk -Królewiec Od 1975 do ok. 1990, okresowo: -Warszawa -Wrocław -Katowice

Kampania na rzecz reaktywacji portu lotniczego

Polityka nowych władz miasta doprowadziła do likwidacji cennej i przyszłościowej infrastruktury transportowej miasta Słupsk. Być może nowy polityk nie sprawował Pan kontroli nad dezinwestycjami na terenie miasta Słupsk. Na pewno- nie odpowiadał na korespondencję ani na wiadomości prywatne wysyłane na profile prywatne i oficjalne w sieciach społecznościowych.

Adam
Gazeta Słupska- Stolper Post

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz