Co z portem lotniczym?

W 1920 uruchomiono port lotniczy, który przyjmował wiele samolotów prywatnych, a w 1927 port Słupsk-Zachód (Stolp-West) przyjmował międzylądowania na linii Berlin - Gdańsk.

W latach 30. port lotniczy był na powrót zajęty do celów militarnych. Wybudowano też nowe hangary. Z tego lotniska nastąpił atak lotniczy na Polskę we wrześniu 1939.

Po II wojnie światowej port lotniczy był w użytkowaniu cywilnym i wojskowym. W latach 80. wprowadzono kursujące dwa razy w tygodniu połączenie lotnicze z Warszawą i Koszalinem. Port lotniczy został zlikwidowany, choć obsługiwał nie tylko loty krajowe (Warszawa, Wrocław, Katowice), ale także- te międzynarodowe, do Berlina.
Lotnisko i Słupsk z lotu ptaka.Lotnisko i Słupsk z lotu ptaka.
Utrzymały się one do początku lat 90. Były też próby wznowienia ruchu w latach 90. W przedsięwzięcie to zaangażowały się m.in. państwowe przedsiębiorstwo "Porty Lotnicze" (PPL) i polski biznesmen, ale już po jednym kursie przekonano się o nierentowności połączenia.
wg http://www.gp24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/99999999/TARCZA04/140478269

Port lotniczy Słupsk-Redzikowo

Lotnisko Słupsk-Redzikowo
Państwo Polska
MiejscowośćRedzikowoSłupsk
Kod IATAOSP
Kod ICAOEPSK
Wysokość66 m n.p.m.
Drogi startowe
Kierunek 09/27:Beton, 2 200 m
Położenie na mapie województwa pomorskiego
Mapa lokalizacyjna województwa pomorskiego
OSP
OSP
Ziemia 54°28′43″N 17°06′23″E
Port lotniczy Słupsk-Redzikowo obecnie nie przyjmuje lotów pasażerskich, lecz obsługiwał w swojej historii regularny ruch pasażerski. Trwają wysiłki samorządu miasta Słupska mające na celu wznowienie regularnego ruchu. Wznowić ruch w tym porcie chce spółka Port Lotniczy Gdańsk. We wrześniu 2006 prowadzono na ten temat rozmowy z samorządem Słupska.
W obecnej sytuacji ekonomicznej możliwe jest przywrócenie pierwotnej funkcji lotniska cywilnego. Planuje się pozyskanie podróżnych działając w oparciu o tanie linie lotnicze. Proponowano zmianętoponimicznej nazwy obecnie wojskowego lotniska w Redzikowie na nową, obejmującą większe aglomeracje w jego pobliżu, np. Słupsk Pomorze Airport.

Historia portu

Lotnisko w Redzikowie powstało w początkach XX wieku jako lotnisko wojskowe. W 1916 niemieckie władze wojskowe rozpoczęły budowę lotniska pod nazwą Stolp-West. Do 1919 wybudowano hangary oraz budynki obsługi lotniska. W 1920 uruchomiono port lotniczy, który przyjmował wiele samolotów prywatnych, a w 1927 port Słupsk-Zachód (Stolp-West) przyjmował międzylądowania na linii Berlin –Gdańsk. W latach 30. port lotniczy był na powrót zajęty do celów militarnych, i wybudowano też nowe hangary. Z tego portu nastąpił atak lotniczy na Polskę we wrześniu 1939.
Po II wojnie światowej port lotniczy był w użytkowaniu cywilnym i wojskowym. W roku 1975 wprowadzono kursujące dwa razy dziennie połączenie lotnicze z Warszawą. Były okresy, kiedy można było polecieć również do Wrocławia i Katowic. Utrzymało się ono do początku lat 90. Były też próby wznowienia ruchu w latach 90. W przedsięwzięcie to zaangażowały się m.in. państwowe przedsiębiorstwo "Porty Lotnicze" (PPL) i polski biznesmen, ale już po jednym kursie przekonano się o nierentowności połączenia i wycofano je. W 1999 zlikwidowano stacjonującą w porcie lotniczym jednostkę wojskową –28 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego, a w jego miejsce powstała baza zapasowa pułku lotniczego z Malborka.
Po lotnictwie została droga startowa, obsługująca jeszcze ok. 300 lądowań rocznie, jednostka sanitarna stacjonująca na lotnisku i osiedle wojskowe w Redzikowie.

Byłe połączenia

Przed drugą wojną światową: -Berlin -Szczecin -Gdańsk -Królewiec Od 1975 do ok. 1990, okresowo: -Warszawa -Wrocław -Katowice

Linki zewnętrzne

Kampania na rzecz reaktywacji portu lotniczego

Port Lotniczy Słupsk-Redzikowo W swojej historii Lotnisko Słupsk pełniło przez pewien czas rolę Krajowego Portu Lotniczego. W 1975r. do listy krajowych portów lotniczych dołączył Słupsk, a dwa lata później Babimost. Jeśli chodzi o Słupsk, to liczono głównie na turystów udających się na wypoczynek nad Morze Bałtyckie. W tym czasie funkcjonowały już porty w Gdańsku, Koszalinie i Goleniowie. Loty pasażerskie z Lotnisk Słupsk rozpoczęto w marcu 1975r. Podstawowym połączeniem był przelot dwa razy dziennie ( rano i wieczorem ) Słupsk – Warszawa. Lądowały tu głównie samoloty PLL LOT, a podstawowym typem maszyny był An-24. Rzadko pojawiały się tu inne maszyny pasażerskie. Był także okres kiedy funkcjonowało połączenie Słupska z Wrocławiem i Katowicami.
W dniu 26.03.1981r. doszło do jedynej w Słupsku pasażerskiej katastrofy samolotu PLL LOT An-24 W rejestracja SP-LTU. Samolot wykonywał regularny przelot na trasie Warszawa ( Okęcie ) – Słupsk. Wypadek wydarzył się wieczorem podczas podchodzenia do lądowania na lotnisku w Słupsku. Samolot rozbił się w odległości 2 000 m od progu DS. Na pokładzie maszyny znajdowało się 47 pasażerów i 4 osoby załogi. W katastrofie poniósł śmierć jeden pasażer pan Krzysztof Szerszenowicz zamieszkały w Słupsku. Boże przyjmij jego duszę. Akcja ratunkowa była przeprowadzona bardzo sprawnie. Dzięki temu liczba ofiar nie powiększyła się. 24 osoby wprost z miejsca katastrofy udały się bezpośrednio do domów. 26 osobom udzielono pomocy lekarskiej w pobliskich szpitalach. Na dłuższym leczeniu szpitalnym pozostało 11 osób w tym jeden członek załogi. Główną przyczyna wypadku był błąd ludzki. Katastrofa jest opisana w osobnym artykule.
Około 1990r. wstrzymano jedyne połączenie Słupska – Warszawa. Głównym powodem była nierentowność linii. Połączenie przyniosło straty, bo wykorzystanie miejsc w samolocie było poniżej 50%.
Były też próby wznowienia ruchu w latach 90. W przedsięwzięcie to zaangażowały się m.in. państwowe przedsiębiorstwo PPL i Polski biznesmen, ale już po jednym kursie przekonano się o nierentowności połączenia i wycofano je.

Z początkiem XXI wieku do powrotu projektu Portu Lotniczego w Słupsku. Wysiłki w tym kierunku podjął Samorząd Miasta Słupsk. Co ciekawe wsparcie udzielał Port Lotniczy Gdańsk. Plan był bardzo ambitny. Obejmował aż cztery lotniska skupione w jednym zarządzie; Gdańsk, Babie Doły, Malbork i Słupsk. Ale już wówczas było to nierealne. Każde z czterech wymienionych lotnisk pełniło i pełni inną funkcję. Na dodatek MON na obecnym etapie nie wypuści z rąk Babich Dołów, Malborka i Słupska.
Pierwsze poważne rozmowy zainteresowanych stron przeprowadzono we wrześniu 2006r.. Jednomyślnie stwierdzono, że w obecnej sytuacji ekonomicznej możliwe jest przywrócenie pierwotnej funkcji lotniska cywilnego. Planowano zainteresować lotniskiem jedną z tanich linii lotniczych, które w tym czasie przeżywały rozkwit...
wg http://www.polot.net/?p=158

Szanowna Pani
Pisała Pani
"Jesteśmy obecnie  w trakcie tworzenia nowej Strategii Rozwoju Miasta 2016 - 2022, która określi strategiczne kierunku w tym szeroko rozumiany transport i komunikacja na terenie miasta i regionu wokół miasta."

Czy obecnie już coś wiadomo na temat portu lotniczego? Załączam informacje z prasy:
Ryanair negocjuje z Radomiem i Olsztynem

Na temat potencjału polskiego rynku lotniczego wypowiedział się również jedyny Polak w zarządzie Ryanaira, Juliusz Komorek. - W Polsce czasami słychać takie głosy, że lotnisk jest za dużo i niepotrzebnie są budowane. Z naszego punktu widzenia to nie jest prawda. W Polsce jest jedenaście lotnisk na które lata Ryanair. Dla porównania w Hiszpani jest ok. 40 lotnisk międzynarodowych, a we Francji ok. 50 – powiedział.

Jego zdaniem, np. Radom jest lotniskiem z wyraźnym potencjałem, bo samo miasto jest duże, a port będzie również przyciągać pasażerów z regionu. – Na południe od Radomia następne lotnisko mamy dopiero w Krakowie albo w Rzeszowie. Ten obszar jest przecież bardzo duży. Jeśli spojrzymy na Olsztyn, to w tym narożniku Polski, który jest wielkości Irlandii, nie ma póki co ani jednego lotniska. Jeśli tylko to lotnisko zostanie otwarte i będzie miało właściwe ceny, to my będziemy inaugurowali z niego nowe połączenia – powiedział Juliusz Komorek. – Prowadzimy już rozmowy z lotniskami w Radomiu i Olsztynie – oświadczył.

http://www.rynekinfrastruktury.pl/wi...ych-51008.html
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.

Odpowiedź
Strategia Rozwoju Miasta 2016 -2022 powstanie na początku 2016 roku. Obecnie zespołu pracują nad stworzeniem strategii. Proszę więc o kontakt na początku następnego roku.
Karolina Chalecka
Kierownik Referatu Komunikacji Społecznej i Mediów
Biuro Prezydenta Miasta Słupska

Komentarze

Popularne posty